Socio-Economic Questions of Motivating Collaborators in the Context of Remote Work
https://doi.org/10.35854/2219-6242-2021-1-6-17
Abstract
Motivation and involvement of individual and collective subjects of social and labor relations in work in the traditional format of building work processes is based on strong and diverse interpersonal ties, supported by constant repetitive interaction. Remote work (work outside the office) leads to the need to rethink the impact of the manager on the employee from the standpoint of motivation and control. Distributed work involves a new approach to building interactions between employees in a team, rethinking and reconfiguring group relationships in a team. In the context of social isolation measures caused by the pandemic, almost all enterprises (with the exception of a rather narrow list of strategically important industries) faced the need to change the approach to organizing work processes in general, and managers discovered new problem areas in the field of motivation. In the event of a sudden lockdown, the first to solve the social and psychological problems of maintaining the involvement of employees in work processes, at the same time, problems of a socioeconomic nature receded into secondary positions, since physical and mental health was recognized as an absolute priority. The article is devoted to the analysis of the main approaches to resolving problem areas in the field of socio-economic approaches to motivating employees of enterprises and organizations in a format of remote distributed work that is unexpected for companies and employees.
About the Authors
S. V. BoykoRussian Federation
126, Sovetskiy Ave., Cherepovets, Vologda Region, 162622
N. N. Pokrovskaia
Russian Federation
48, Moyka Emb., St. Petersburg, 191186
A. L. Slobodskoy
Russian Federation
21, Sadovaya Str., St. Petersburg, 191023
V. A. Spivak
Russian Federation
21, Sadovaya Str., St. Petersburg, 191023
References
1. Россия и мир во время и после пандемии COVID-19: вызовы и возможности: коллективная монография / отв. ред. Е. С. Вылкова. СПб.: Издательско-полиграфическая ассоциация высших учебных заведений, 2020. 274 c.
2. Sawatzky R., Sawatzky N. J. Remote work: competencies and motivation [Электронный ресурс] // Middlesex University. 2019. Feb. 22 p. URL: https://static1.squarespace.com/static/5b045109c258b4052b14cd0d/t/5c61d23c7817f7b585cf2a9a/1549914722779/ (дата обращения: 10.01.2021).
3. Покровская Н. Н. Эволюция моделей труда в контексте цифровых технологий // Системный анализ в проектировании и управлении: сб. науч. тр. XXIV Междунар. науч. и учебно-практ. конф. СПб.: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого, 2020. С. 369–376.
4. Слободской А. Л. Влияние понятийного аппарата на адекватность подхода к управлению наемным трудом // Управление персоналом: сб. тр. конф. СПб.: Инфо-да, 2015. С. 30–34.
5. Orsini C., Rodrigues V. Supporting motivation in teams working remotely: The role of basic psychological needs // Medical Teacher. 2020. Vol. 42. No. 7. P. 828–829. DOI: 10.1080/0142159X.2020.1758305
6. Kovalenko E. V., Rozentsvaig A. I., Bakhteeva E. I., Soshnikova I. V., Sherpaev V. I. The Development of Remote Workers With Disability for Entrepreneurship System // Journal of Entrepreneurship Education. 2020. Vol. 23. No. 1. P. 1–10.
7. Bana S. H., Benzell S. G., Solares R. R. Ranking How National Economies Adapt to Remote Work // MIT Sloan management review. 2020. Vol. 61. No. 4. P. 1–5.
8. Бурова Н. В., Коноплянник Т. М., Покровская Н. Н. Формы занятости высококвалифицированных специалистов промышленности: влияние прекаризации на интеллектуальный капитал // Планирование и обеспечение подготовки кадров для промышленно-экономического комплекса региона. СПб.: Изд-во ЛЭТИ, 2019. Т. 1. С. 95–98.
9. Bulatetskaia A., Margulyan Ya., Pokrovskaia N., Snisarenko S. Intellectual analysis for educational path cognitive modeling: digital knowledge for post-modern value creation // Wisdom. 2020. Vol. 14. No. 1. P. 69–76. DOI: 10.24234/wisdom.v14i1.305
10. Rupietta K., Beckmann M. Working from Home. What is the Effect on Employees’ Effort? // Schmalenbach Business Review. 2018. Vol. 70. No. 1 (February). Р. 25–55. DOI: 10.1007/s41464-017-0043-x
11. Browne R. 70 % of people globally work remotely at least once a week, study says [Электронный ресурс] // Make it. CNBC. 2018. 31 May. URL: https://www.cnbc.com/2018/05/30/70-percent-of-people-globally-work-remotely-at-least-once-a-week-iwg-study.html (дата обращения: 10.01.2021).
12. Шкаратан О. И., Карачаровский В. В., Гасюкова Е. Н. Прекариат: теория и эмпирический анализ (на материалах опросов в России, 1994–2013) // Социологические исследования. 2015. № 12. С. 99–110.
13. Standing G. The Precariat: The New Dangerous Class. London, N. Y.: Bloomsbury Academic, 2011. 198 p.
14. Саралиева З. Х. Инвалидизация: макрофакторы и микропрактики // Инвалиды — инвалидность — инвалидизация: сб. тезисов Междунар. науч.-практ. конф. / науч. ред. З. Х. Саралиева. Н. Новгород: Научно-исследовательский социологический центр, 2018. С. 577–584.
15. Taylor F. W. Notes on Belting // Transactions of the American Society of Mechanical Engineers. 1893. Vol. XV. Р. 204–259.
16. Taylor F. W. A Piece-rate System // Towne H. R., Halsey F. A., Taylor F. W. The Adjustment of Wages to Efficiency: Three Papers. Ithaca, N. Y.: American Economic Association by the Macmillan Company, 1896. P. 88–129.
17. Taylor F. W. Shop management // Transactions of the American Society of Mechanical Engineers. 1903. Vol. 24. P. 1337–1480.
18. Taylor F. W. The Principles of Scientific Management. N. Y., London: Harper, 1911. 144 p.
19. Ксенофонт Афинский. Сократические сочинения. М.; Л.: Academia, 1935. 417 с.
20. Cicero Marcus Tullius. De officiis etc. / Translated by Walter Miller. Loeb edn. Cambridge: Harvard University Press, 1913. 423 p.
21. Thorndike E. Educational Psychology: The Psychology of Learning. N. Y.: Teachers College Press, 1913. 462 p.
22. Fishbein M., Ayzen I. The Prediction of Behavior from Attitudinal and Normative Variables // Journal of Experimental Social Psychology. 1970. Vol. 6. P. 466–487.
23. Skinner B. F. Behavior of Organisms: an experimental analysis. N. Y.: Appleton-CenturyCrofts, 1938. 457 p.
24. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл, Академия, 2005. 352 с.
25. Maslow A. H. Motivation and Personality. N. Y.: Harper & Row, 1970. 302 p.
26. Goldstein K. The Organism. N. Y.: American Book, 1939. 533 p.
27. Rogers C. Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. London: Constable, 1991. 560 p.
28. Asanov I., Mavlikeeva M. Can Group Identity Explain Gender Gap in Recruitment Process? // Beiträge zur Jahrestagung des Vereins für Socialpolitik: Gender Economics. ZBW — Hamburg, Kiel: Leibniz Information Centre for Economics, 2020. 34 p.
29. Покровская Н. Н. Социальные институты передачи знаний и исследования экономического поведения в рамках экспериментальной и когнитивной экономики // Актуальные проблемы гуманитарных и социальных наук: сб. тр. участников Второй Междунар. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики, 2015. С. 212–214.
30. Парыгин Б. Д. Основы социально-психологической теории. М.: Мысль, 1971. 352 с.
31. Маслоу А. Мотивация и личность / пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. СПб.: Евразия, 1999. 479 с.
32. Гелих О. Я., Левицкая А. Н., Покровская Н. Н. Социологический анализ социальных установок профессионального и карьерного роста в контексте цифровой экономики и общества знаний // Социология и право. 2020. № 3 (49). С. 12–24. DOI: 10.35854/22196242-2020-3-12-24
33. Csikszentmihalyi M. Beyond Boredom and Anxiety: Experiencing Flow in Work and Play. San Francisco: Jossey-Bass, 1975.
34. Csikszentmihalyi M. Intrinsic Rewards and Emergent Motivation // The Hidden Costs of Reward: New Perspectives on the Psychology of Human Motivation / eds. M. R. Lepper, D. Hillsdale Greene. NJ: Lawrence Erlbaum Assoc., 1978. P. 205–216.
35. Бессокирная Г. П. Изменились ли мотивы труда рабочих в постсоветской России? // Социс. 2017. № 1. С. 94–105.
36. Абабкова М. Ю., Леонтьева В. Л., Покровская Н. Н. Развитие нейрокоммуникационных и когнитивных технологий для сжатия социального пространства в моменты кризисной изоляции [Электронный ресурс] // Вестник Евразийской науки: сетевое издание. 2020. Т. 12. № 4. С. 1–13. https://esj.today/PDF/38ECVN420.pdf (дата обращения: 10.01.2021).
37. Elliott S. Improving Productivity for Remote and Distributed Work Forces [Электронный ресурс] // Entrepreneur. 2020. May 27. URL: https://www.entrepreneur.com/article/350724 (дата обращения: 10.01.2021).
38. Yakobovitch D. The Future of Work Is Remote and Distributed Our Digital First society has been accelerated by COVID-19 [Электронный ресурс] // The StartUP. 2020. Apr 29. URL: https://medium.com/swlh/futureofwork-remote-distributed-covid19-2608bc5c76ac (дата обращения: 10.01.2021).
39. Wei Feng, Pokrovskaia N. N., d’Ascenzo F. Information 4.0 For Augmented And Virtual Realities — Balance of Ignorance and Intelligence // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. 2018. Vol. LI. P. 1821–1831. DOI: 10.15405/epsbs.2018.12.02.193
40. Kosner A. W. The crucial difference between remote work and distributed work [Электронный ресурс] // Work in Progress. Dropbox Blog. 2020. April 03. URL: https://blog.dropbox.com/topics/work-culture/the-crucial-difference-between-remote-work-and-distributed-work (дата обращения: 10.01.2021).
41. Theurer C. P., Tumasjan A., Welpe I. M. Contextual work design and employee innovative work behavior: When does autonomy matter? // PLoS ONE. 2018. Vol. 13. No. 10. P. 1–35. DOI: 10.1371/journal.pone.0204089
42. Корнеев А. Работа большой распределенной команды: преимущества удаленки, решения проблем, полезные инструменты [Электронный ресурс] // Хабр. 2018. 22 февраля. URL: https://habr.com/ru/company/skyeng/blog/349598/ (дата обращения: 10.01.2021).
43. Dube S., Marnewick C. A conceptual model to improve performance in virtual teams // South African Journal of Information Management. 2016. Vol. 18. No. 1. P. 1–10. DOI: 10.4102/sajim.v18i1.674
44. D’Ascenzo F., Pokrovskaia N. N., Golohvastov D. V. Market agents’ industrial regulation and cultural inertia in smart community: social engineering or collective wisdom // Технологическая перспектива в рамках евразийского пространства: новые рынки и точки экономического роста: материалы Четвертой Междунар. науч. конф. СПб.: Астерион, 2019. С. 87–91.
45. Pokrovskaia N. N., Petrov M. A., Gridneva M. A. Diagnostics of Professional Competencies and Motivation of the Engineer in the Knowledge Economy // 3rd International Conference on Human Factors in Complex Technical Systems and Environments (ERGO). SPb.: LETI, 2018. P. 28–31.
46. Krumm S., Kanthak J., Hartmann K., Hertel G. What does it take to be a virtual team player? The knowledge, skills, abilities, and other characteristics required in virtual teams // Human Performance. 2016. Vol. 29. No. 2. P. 123–142.
47. Stewart C., Nodoushani O., Stumpf J. Cultivating employees using Maslow’s hierarchy of needs // Competition Forum. 2018. Vol. 16. No. 2. P. 67–75.
48. Grant C. A., Wallace L. M., Spurgeon P. C. An exploration of the psychological factors affecting remote e-worker’s job effectiveness, well-being and work-life balance // Employee Relations. 2013. Vol. 35. No. 5. P. 527–546. DOI: 10.1108/ER-08-2012-0059
49. Quisenberry W. L. Exploring how emotional intelligence contributes to virtual teams: interpretive analysis of a phenomenological study // European Scientific Journal. 2018. Vol. 5. P. 1–19. DOI: 10.19044/esj.2018.v14n5p19
50. Покровская Н. Н. Дискурсивно-регуляторные механизмы выстраивания поведенческого выбора и социопрофессиональный нарратив // Вестник Балтийской педагогической академии. 2013. Вып. 111. С. 25–29.
51. Ferrell J., Kline K. Facilitating trust and communication in virtual teams // People and Strategy. 2018. Vol. 41. No. 2. P. 30–35.
Review
For citations:
Boyko S.V., Pokrovskaia N.N., Slobodskoy A.L., Spivak V.A. Socio-Economic Questions of Motivating Collaborators in the Context of Remote Work. Sociology and Law. 2021;(1):6-17. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2219-6242-2021-1-6-17