Preview

Sociology and Law

Advanced search

Sociological analyses of a students’ healthy lifestyle

Abstract

The results and interpretations of a sociological research devoted to the study of the students healthy lifestyle state of the St. Petersburg University discusses in the article. The socio-psychological component of the sports values activity is analyzed. The purpose of physical education and higher education in higher education is to preserve and strengthen the student’s health. We interviewed students of Saint-Petersburg State University of Economics and Leningrad State University by A.S. Pushkin in order to identify the social characteristics of health. Analysis of the results of a sociological researches showed that for most students’ health is a value in the modern labor market conditions. Most of the students surveyed are committed to physical education and the correct day’s mode. The good heredity and genes, proper nutrition and a good ecological situation are factors, contributing to the preservation of good health.

About the Authors

K. M. Oganyan
Национальный государственный университет физической культуры, спорта и здоровья им. П. Ф. Лесгафта
Russian Federation


K. K. Oganyan
Санкт-Петербургский университет государственной противопожарной службы МЧС России
Russian Federation


References

1. Оганян К. М. [и др.] Социологическое сопровождение обеспечения конкурентоспособности выпускников вуза в условиях современного рынка труда / под ред. К. М. Оганяна. М.: ИНФРА-М, 2015. 244 с.

2. Журавлева И. В. Здоровье студентов: реальность и перспективы // Социология и общество: глобальные вызовы и региональное развитие: матер. IV Очередного Всерос. социол. конгресса (г. Уфа, 23-25 октября 2012 г.). М.: РОС, 2012. С. 4311-4316.

3. Журавлева И. В. Отношение к здоровью индивида и общества // Социс. 2008. № 11. С. 96-103.

4. Журавлева И. В. Основные мотивы заботы о здоровье в студенческой среде // Социология медицины. 2011. № 1. С. 32-41.

5. Столяров В. И., Баринов С. Ю. Теоретические основы спортивной культуры студентов. М.: Университетская книга, 2011. 234 с.

6. Шкаратан О. И. Как сберечь здоровье. [Электронный ресурс]. URL: http://wciom.ru/index (дата обращения: 15.01.2019).

7. Смагин Н. И. Физическая культура - как основополагающий фактор укрепления здоровья // Педагогическое мастерство: матер. IV Междунар. науч. конф. М.: Буки-Веди, 2014. С. 154-160.

8. Уваров В. А. О научном обосновании Государственного физкультурно-спортивного комплекса России // Здоровье и образование: проблемы и перспективы: матер. III Всеукр. науч.-практ. конф. Донецк: Изд-во Донец. нац. ун-та, 2004. 479 с.

9. Хамзина К. Р. Влияние досугового пространства и практик на досуговое неравенство среди молодежи // VIII Ковалевские чтения: матер. науч.-практ. конф. (Санкт-Петербург, 15-16 ноября 2013 г.). СПб.: Скифия-принт, 2013. С. 1437-1439.

10. Баранов В. В. Физическая культура и спорт в университетском комплексе как фактор формирования конкурентного ресурса студента // Теория и практика физической культуры. 2013. № 4. С. 100-103.

11. Новокрещенов В. В. Взаимодействие сторон в управлении региональной системы физической культуры и спорта. Ижевск: Изд-во Ижев. гос. техн. ун-та, 2006. 380 с.

12. Оганян К. М., Оганян К. К. Социологический анализ исследования социально-профессиональной активности студентов // Социология и право. 2007. № 3. С. 23-36.


Review

For citations:


Oganyan K.M., Oganyan K.K. Sociological analyses of a students’ healthy lifestyle. Sociology and Law. 2019;(1):17-30. (In Russ.)

Views: 568


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)