Preview

Sociology and Law

Advanced search

Conflict in the student-teacher dyad: the nature and extent of prevalence in modern schools

Abstract

The article demonstrates the conclusions of the author's sociological research conducted in order to identify and assess conflicts in the interaction of teachers and students in modern schools. The results of the survey are interpreted taking into account such indicators as gender, age, material component of the student's family. The analysis identified types of conflicts, given the percentage of places where these conflicts occur. The reaction of schoolchildren to this or that action of the teacher is investigated. The results of indirect experience of students in conflicts of this kind are also presented. Measures for minimization of conflict situations between the teacher and the pupil are offered.

About the Author

D. M. Shakirova
Казанский государственный энергетический университет
Russian Federation


References

1. Слепцова С. А. Учитель и ученик: причины возникновения конфликтов // Молодой ученый. 2010. № 3. С. 261-263.

2. Ярычев Н. У., Саралиева Т. Р. Предотвращение конфликтов как аспект профессиональной деятельности учителя // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2011. № 2. С. 23-33.

3. Махиянова А. В. Возрастная специфика социализации личности в современных условиях (на материалах Республики Татарстан) // Вестник Бурятского государственного университета. Философия, социология, политология, культурология. 2012. № 6. С.125-131.

4. Анцупов А. Я., Шипилов А. И. Конфликтология: учебник. М: ЮНИТИ, 2000. 551 с.

5. Рябых И. А., Махиянова А. В. Дополненная реальность к учебнику «Физика» для 7-9 классов // Современные научные исследования и разработки. 2018. Т. 1. № 11. С. 623-626.

6. Шакирова Д.М. Социальный конфликт и стратегии конфликтного поведения в современных школах: автореф. дис. … канд. социол. наук. Саранск, 2018. 30 с.


Review

For citations:


Shakirova D.M. Conflict in the student-teacher dyad: the nature and extent of prevalence in modern schools. Sociology and Law. 2019;(1):30-37. (In Russ.)

Views: 263


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)