Preview

Sociology and Law

Advanced search

Assessment of efficiency models of educational process in the context of the competence approach

Abstract

The article analyses the problem of the appraisal efficiency in educational process. The concepts of “competence” and “competence approach” are determined. A competitive analysis of existing educational approaches is taken under consideration. The author shows the circumstances for educational models design. The reasons for educational progress are focused in the article.

About the Authors

M. F. Voronina
Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий механики и оптики
Russian Federation


E. A. Karpova
Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий механики и оптики
Russian Federation


References

1. Карпова Е. А., Воронина М. Ф. Социальная компетентность и ее роль в современном образовательном пространстве // Социология и право. 2015. № 3. С. 25-55.

2. Карпова Е. А. Совершенствование программ подготовки менеджеров по персоналу на основе анализа стилей обучения // Научно-технический вестник информационных технологий, механики и оптики. 2013. № 6. С. 157-161.

3. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М.: Когито-Центр, 2002.

4. C ompetence: inquiries into its meaning and acquisition in educational settings / ed. By Edmund C. Short. Lanham: University Press of America, 1984. Vol. VI. Р. 161-180.

5. Хуторской А. В. Педагогическая инноватика: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Изд. центр «Академия», 2008. 256 с.

6. Зеер Э. Ф., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23-30.

7. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996.

8. Кяэрст М. Рассмотрение компетентности в психологической концепции совершенствования управления производственной организацией // Актуальные проблемы психологии труда. Тарту, 1980.

9. Kirkpatrick D. L. Evaluating training programs: the four levels San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc., 1998.

10. Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. New York: Longman, 1994.

11. Phillips P., Phillips J. J. The Green Scorecard: Measuring the Return on Investment in Sustainable Initiatives. Nicholas Brealey Publishing, 2011. 266 р.

12. Tyler R. The Basic Principles of Curriculum and Instruction. Ornstein and Hunkins, 1998. 128 р.

13. Scriven M. The evaluation of training: a checklist approach. Claremont Graduate University & Western Michigan University, 2008.

14. Stufflebeam D. L. The CIPP model for evaluation // D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus, T. Kellaghan (Eds.). Evaluation models. 2nd ed. Boston: Kluwer Academic Publishers, 2000.

15. Guba E. G. Toward a methodology of naturalistic inquiry in educational evaluation // CSE Monograph Series in Education. Vol. 8. Los Angeles: Center for the Study of Evaluation, 1978.

16. Deming W. E. The new economics for industry, government, education. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, 1994. 253 p.


Review

For citations:


Voronina M.F., Karpova E.A. Assessment of efficiency models of educational process in the context of the competence approach. Sociology and Law. 2016;(1):27-37. (In Russ.)

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)