Preview

Sociology and Law

Advanced search

Problems of Mass Media and Society Interactions

https://doi.org/10.35854/2219-6242-2021-1-26-32

Abstract

The article examines the role of the mass media in the life of the modern information society, examines the features and functions of mass communication as a form of social interaction. The author analyses the theories of foreign scientists who study the means of influence of mass media and the problems of modern mass media.

About the Authors

E. A. Torgunakov
Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики
Russian Federation

44/А, Lermontovskiy Ave., St. Petersburg, 190103



E. V. Torgunakova
Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики
Russian Federation

44/А, Lermontovskiy Ave., St. Petersburg, 190103



References

1. Липпман У. Общественное мнение / пер. с англ. Т. В. Барчуновой. М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2004. 384 с.

2. Lasswell H. D. Propaganda Technique in the World War. London; New York: Peter Smith, 1927. 328 p.

3. Адорно Т., Хоркхаймер М. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М., СПб.: Медиум, Ювента, 1997. 312 с.

4. Lazarsfeld P. F., Berelson B., Gaudet H. The People’s Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press, 1948. 178 p.

5. Lazarsfeld P. F., Merton R. K. Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action. New York: Bobbs-Merrill, College Division Press, 1960. 17 p.

6. Katz E., Blumer J. G., Gurevitch M. Utilization of Mass Communication by the individual // The Uses of Mass Communication: Current Perspectives on Gratifications Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1974. P. 19–32.

7. Сиберт Ф. Четыре теории прессы / пер. с англ. М.: Нац. ин-т прессы, Вагриус, 1998. 224 с.

8. McQuail D. Mass Communication Theory. London, Sage, 2010. 632 p.

9. Маклюэн Г. М. Понимание Медиа. Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Г. Николаева. М., Жуковский: КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле, 2003. 464 с.

10. Моль А. Социодинамика культуры / пер. с франц. М.: Изд-во ЛКИ, 2008. 416 с.

11. Кулькатова Г. Н. К вопросу о специфике массовой коммуникации как особой формы социального взаимодействия // Философия и общество. 2013. № 3 (71). С. 151–156.

12. Руденко А. М., Котлярова В. В. Воздействие средств массовой коммуникации на современное общество // Медиаобразование. 2017. № 3. С. 134–142.

13. Пресс-выпуск ВЦИОМ № 3284 от 13 января 2017 г. Медиапотребление сегодня: пять основных фактов [Электронный ресурс] // ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=116026 (дата обращения: 05.12.2020).

14. Аналитический обзор ВЦИОМ от 18 апреля 2019 г. [Электронный ресурс] // ВЦИОМ. URL: www.wciom.ru (дата обращения: 05.12.2020).

15. Пресс-выпуск ВЦИОМ № 3367 от 3 мая 2017 г. Интернет против телевидения: битва продолжается [Электронный ресурс] // ВЦИОМ. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=116190 (дата обращения: 05.12.2020).

16. Железнякова С. И. Противоречия процессов массовой коммуникации в современном обществе // Теории и проблемы политических исследований. 2017. Т. 6. № 1А. С. 232–240.


Review

For citations:


Torgunakov E.A., Torgunakova E.V. Problems of Mass Media and Society Interactions. Sociology and Law. 2021;(1):26-32. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2219-6242-2021-1-26-32

Views: 523


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)