Features of sociological diagnostics methodology for measuring the level of financial and economic culture as an economic parameter
https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-1-36-44
Abstract
The presented study is a comprehensive scientific investigation that includes an analysis of existing materials on the topic of financial and economic culture and related concepts (such as financial literacy, economic culture, economic consciousness and attitudes) and a description of an original sociological diagnostics methodology for determining the level of financial and economic culture of any social group. The methodology makes it possible to reduce the final value of the measurement of financial and economic culture to a certain level value (high, medium, or low), which in turn makes it possible to compare and track the dynamics of data based on the preferred socio-demographic data of the group of respondents under investigation. The author identifies deterministic indicators of financial and economic subjectivity that are measured by weights, which is indicative of the objectivity of the obtained results. The methodology was tested as part of a research project (under the guidance of Prof., PhD. A. G. Tyurikova) at the Financial University under the Government of the Russian Federation.
About the Author
E. L. KruglovaRussian Federation
Elena L. Kruglova — PhD in Sociology, Associate Professor of the Department of Sociology
49 Leningradskiy Ave., Moscow 125167
References
1. Круглова Е. Л. Анализ метод оценки уровня финансово-экономической культуры в российской практике // Самоуправление. 2021. № 3 (125). С. 376–379.
2. Экономическая культура и резервы ее роста / под ред. А. В. Горшкова. Челябинск: Челябинский государственный университет, Уральский государственный экономический университет, 1999. 156 с.
3. Ефременко Т. Экономическая культура населения современной Украины (по материалам экспертного опроса) // Социология: теория, методы, маркетинг. 2006. № 4. С. 174−194.
4. Финансовая грамотность российских учащихся (по результатам международной программы PISA-2012) // Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». URL: https://ioe.hse.ru/data/8F.pdf (дата обращения: 21.12.2021).
5. Ценности культуры и модели экономического поведения: научная монография / под ред. Н. М. Лебедевой, А. Н. Татарко. М.: Спутник+, 2011. 389 с.
6. Финансовая грамотность и финансовое просвещения населения: атлас российских практик / отв. ред. Н. В. Аликперова. М.: Федеральный научно-исследовательский социологический центр РАН, 2021. 177 с. DOI: 10.19181/monogr.978-5-89697-355-3.2021
7. Брыкин А. В., Кунижева Д. А., Большунова С. А. Методологические подходы к исследованию финансово-экономической культуры // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2021. Т. 11. № 6. С. 73–80. DOI: 10.26794/2226-7867-2021-11-6-73-80
8. Тюриков А. Г., Кунижева Д. А. Финансово грамотное поведение как ключевой критерий повышения финансовой грамотности // Власть. 2020. Т. 28. № 1. С. 164–170. DOI: 10.31171/vlast.v28i1.7070
9. Тюриков А. Г., Круглова Е. Л., Кунижева Д. А. Свидетельство о депонировании № 2082414 «Технология оценки уровня финансово-экономической культуры как параметра экономической системы» от 7 октября 2021 г.
Review
For citations:
Kruglova E.L. Features of sociological diagnostics methodology for measuring the level of financial and economic culture as an economic parameter. Sociology and Law. 2022;14(1):36-44. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-1-36-44