Preview

Sociology and Law

Advanced search

Influence of information technologies on the formation of professional and value orientations of students: Opportunities and risks

https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-2-174-182

Abstract

The article examines the problems of the influence of mass media, primarily the Internet, on the value-semantic sphere of the personality of a representative of student youth. The characteristic of the role of formed professional-value orientations in professional activity is given. The key patterns of formation of professional value orientations through media consumption are analyzed. The positive and negative factors of the influence of the Internet space on the development of the value-semantic sphere of the individual are highlighted. There are five main factors of negative influence; the mechanism of functioning of each of them is described. Methods for reducing the considered risks for optimizing the process of forming the axiological sphere of a student’s personality are proposed. The role of the scientific community and public authorities in the development and implementation of appropriate social technologies is characterized.

About the Author

A. S. Terekhin
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation

Aleksandr Sergeevich Terekhin — Postgraduate Student of the Department of Personnel Management

30–32 Griboedov Channel Emb., St. Petersburg 191023



References

1. Мушкирова А. Н. Формирование профессиональных ценностных ориентаций как фактора развития субъектности студентов: дис. … канд. пед. наук. Улан-Удэ, 2015. 148 c.

2. Перевезенцева Н. Л. Развитие профессиональных ценностных ориентаций студентов вуза потребительской кооперации в процессе обучения: дис. … канд. пед. наук. Хабаровск, 2007. 182 c.

3. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991. 298 c. 4. Чижакова Г. И. Аксиология профессионально-педагогического образования // Вестник Красноярского государственного педагогического университета имени В. П. Астафьева. 2013. № 2. С. 46–55.

4. Долгушина Н. А. Теоретическое исследование профессионально-ценностных ориентаций // Альманах современной науки и образования. 2009. № 11. С. 86–88.

5. Руднева Е. Л. Формирование жизненных и профессиональных ценностных ориентаций студенческой молодежи: дис. … д-ра пед. наук. Кемерово, 2002. 444 c.

6. Моль А. Социодинамика культуры / пер. с франц. М.: ЛКИ, 2008. 416 c.

7. Дмитриева В. А. Социально-психологический анализ «клипового мышления» активных пользователей сети интернет как феномена современности // Вопросы философии. 2021. № 202. С. 151–161. DOI:10.33910/1992-6464-2021-202-151-161

8. Бухарбаева А. Р., Сергеева Л. В. Творческое мышление поколения Z: методы развития творческого потенциала студентов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение, журналистика. 2020. № 4. С. 787–796. DOI:10.22363/2312-9220-2020-25-4-787-796

9. Миловидова А. И. Методический потенциал тестирующего элемента технологии Kahoot! при обучении юридическому иностранному языку // Вестник Университета имени О. Е. Кутафина (МГЮА). 2021. № 10 (86). С. 74–82. DOI: 0.17803/2311-5998.2021. 86.10.074-082

10. Robert I. S., Robert E. H. Study Guide to Forensic Psychiatry: A Companion to the American Psychiatric Publishing Textbook of Forensic Psychiatry. Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing, 2010. 150 p.

11. Войскунский А. Е. Актуальные проблемы психологии зависимости от интернета // Психологический журнал. 2004. Т. 25. № 1. С. 90–100.

12. Шамахов В. А., Межевич Н. М. Современные информационные технологии: препятствия и помощники в принятии управленческих решений. Статья вторая. Возможности // Управленческое консультирование. 2021. № 6. С. 10–16. DOI:10.22394/17261139-2021-6-10-16

13. Положение о Главном управлении по противодействию экстремизму МВД России // МВД России. URL: https://мвд.рф/mvd/structure1/Glavnie_upravlenija/Glavnoe_upravlenie_po_protivodejstviju_j/Polozhenie (дата обращения: 12.04.2022).

14. Контроль и надзор // Роскомнадзор. URL: https://rkn.gov.ru/it/control/ (дата обращения: 12.04.2022).

15. Белюченко О. П., Ждамирова И. В., Котова Е. И. Дистанционное образование: «за» и «против» // Academy. 2020. № 8 (59). С. 44–45.

16. Терехин А. С. Влияние дистанционного формата обучения на мотивацию студентов бакалавриата // Социология и право. 2020. № 4 (50). С. 65–69. DOI:10.35854/22196242-2020-4-65-69

17. Терехин А. С. Социальные ожидания студентов в осуществлении трудовой деятельности в условиях пандемии: социологический анализ // Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований. 2022. № 1 (5). С. 163–169. DOI:10.24412/19943776-2022-1-163-169


Review

For citations:


Terekhin A.S. Influence of information technologies on the formation of professional and value orientations of students: Opportunities and risks. Sociology and Law. 2022;14(2):174-182. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-2-174-182

Views: 265


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)