Formation of social dignity through the education system
https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-3-284-298
Abstract
The article is devoted to the analysis of the problem of the formation of social dignity through the education system. The emphasis is placed on the fact that modern education is deeply imbued with concepts of individualism, which include the currently widespread belief, inspired by liberal thinkers, that education should be focused on the growth and development of the individual. In contrast to this thesis, the paper considers the paradigm of social solidarity and collectivism in education, proposed by E. Durkheim. This paradigm, according to the scientist, contributes to a more effective formation of social dignity. The paper attempts to consider various aspects of the formation of social dignity among young people: through the prism of value orientations, life position and in the context of deviant behavior through the prism of social norms. Based on the materials of long-term studies of various forms of deviant behavior among young people (results of surveys of schoolchildren, university students, minors the penitentiary system), conducted by the sector of sociology of deviant behavior of the IS FCTAS RAS, certain social patterns have been identified that contribute to the growth of deviant behavior of children and adolescents. It is shown the important components of social dignity are value-normative, legal, national consciousness. Adolescents with a deviant personality orientation show lower levels of development in these areas. The study allows us to conclude that, ultimately, a low level of formation of both internal and external (social) dignity leads to the development of various forms of deviant behavior in adolescents. The formation and development of social dignity among young people is possible through the reorientation of the school from the primacy of individualism education to the inclusion of oneself in the collective and service to society.
About the Authors
I. V. KozlovaRussian Federation
Irina V. Kozlova - Researcher in the Sector of Sociology of Deviant Behavior
5 Bol’shaya Andron’evskaya str., bldg. 1, Moscow 109544
AuthorID: 940686
V. V. Bryuno
Russian Federation
Vikroriia V. Bryuno - PhD in Sociology, Senior Researcher in the Sector of Sociology of Deviant Behavior
5 Bol’shaya Andron’evskaya str., bldg. 1, Moscow 109544
AuthorID: 181955
References
1. Переосмысливая образование: образование как всеобщее благо? Париж: ЮНЕСКО, 2015. 96 с. // ЮНЕСКО. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232555_rus/PDF/232555rus.pdf.multi (дата обращения: 28.07.2022).
2. Чуб О. И. Достоинство как педагогическая категория гуманистической педагогики // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 3. С. 126–132.
3. Кант И. О характере как образе мыслей // Психология личности. Тексты / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, А. А. Пузырея. М.: Изд-во МГУ, 1982. С. 231–234.
4. Любицкая О. А. Достоинство личности как нравственная ценность гуманистической педагогики // Особенности формирования воспитывающей среды в полиэтнических и национальных детских коллективах: сборник науч. тр. по итогам Всерос. науч.-практ. конф., Хабаровск, 21 декабря 2018 г. Хабаровск: Тихоокеанский государственный университет, 2019. С. 70–78.
5. Кон И. С. Социология личности. М.: Политиздат, 1967. 383 с.
6. Дюркгейм Э. Моральное воспитание / пер. с фр., вступ. ст., примеч. А. Б. Гофмана. М.: ИД Высшей школы экономики, 2021. 456 с.
7. Окладникова Е. А. Поколенческий разрыв: «холодная война» между учителями и обучающимися в современной средней школе // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2021. № 202. С. 74–86. DOI: 10.33910/1992-6464-2021-202-74-86
8. На пути к преступлению: девиантное поведение подростков и риски взросления в современной России (опыт социологического анализа): коллективная монография / под науч. ред. М. Е. Поздняковой, Т. А. Хагурова. Краснодар: Кубанский гос. ун-т; М.: Институт социологии РАН, 2012. 344 с.
9. Грушин Б. А. Массовое сознание: опыт определения и проблемы исследования. М.: Политиздат, 1987. 368 с.
10. Эфендиев А. Г., Дудина О. М. Московское студенчество в период реформирования российского общества // Социологические исследования. 1997. № 9. С. 41–56.
11. Багновская Н. М. Трансформация ценностных ориентаций российского студенчества в постсоветский период // Ярославский педагогический вестник. Серия «Гуманитарные науки». 2014. № 2. С. 280–283.
12. Ценностные ориентации российского студенчества. М.: НИУ ВШЭ, 2017. 30 с. // Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». URL: https://politinst.hse.ru/zennostistud (дата обращения: 28.07.2022).
13. Селезнева А. В., Антонов Д. Е. Ценностные основания гражданского самосознания российской молодежи // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2020. № 58. С. 227–241. DOI: 10.17223/1998863Х/58/21
14. Петухов В. В. Российская молодежь и ее роль в трансформации общества // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 3. С. 119–138. DOI: 10.14515/monitoring.2020.3.1621
15. Зубок Ю. А., Чупров В. И., Любутов А. С., Сорокин О. В. Жизненная позиция молодежи: особенности саморегуляции // Вторые декабрьские социально-политические чтения «Как живешь, Россия?». Российское социальное государство и гражданское общество в 2020 году. Реализация национальных проектов в условиях постпандемической реальности: материалы науч.-практ. конф. (Москва, 10 декабря 2020 г.). М.: Федеральный научно-исследовательский социологический центр РАН, 2020. С. 277–283. DOI: 10.19181/sbornik.978-5-89697-341-6.2020
16. Черныш М. Ф. Концептуальные основы социальной политики: достоинство, справедливость, равенство // Социологический журнал. 2020. Т. 26. № 1. С. 8–30. DOI: 10.19181/socjour.2020.26.1.7051
17. Позднякова М. Е. Подростки в трудной жизненной ситуации: путь к преступлению // Социология и общество: традиции и инновации в социальном развитии регионов: сборник докладов VI Всерос. социологического конгресса (Тюмень, 14–16 октября 2020 г.) / отв. ред. В. А. Мансуров. М.: РОС; Федеральный научно-исследовательский социологический центр РАН, 2020. С. 1995–2007. DOI: 10.19181/kongress.2020.239
18. Таланов С. Л. Цифровой этикет в представлениях студентов (на материалах Ярославской области) // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2022. № 4. С. 30–43. DOI: 10.20339/AM.04-22.030
Review
For citations:
Kozlova I.V., Bryuno V.V. Formation of social dignity through the education system. Sociology and Law. 2022;14(3):284-298. (In Russ.) https://doi.org/10.35854/2219-6242-2022-3-284-298