Preview

Sociology and Law

Advanced search

Interactive training as a form of activation of cognitive processes of the person

Abstract

Tendencies of development of an education system of adults are analyzed in the article. Psychological features of participants of educational process are considered. The basic principles and models of training are defined. Relevance of interactive methods of training is emphasized. Special attention is paid to social interaction of subjects of educational process. Ways of the solution of problems at interactive training are considered. The interrelation of style of training and results of training is shown. The practical experience of the author in recent years is generalized.

About the Authors

E. A. Karpova
Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики
Russian Federation


M. F. Voronina
Санкт-Петербургский национальный исследовательский университет информационных технологий, механики и оптики
Russian Federation


References

1. Пашковская И. Н. [и др.]. Образование как ценность и самоценность для общества и человека: монография / Каф. пед. и психол., С.-Петерб. гос. экон. университет. СПб., 2014. 191 c.

2. Rogers C. R., Freiberg H. J. Freedom to Learn. 3rd ed. N. Y.; Oxford; Singapore; Sydney: Maxwell Macmillan International, 1994. 406 p.

3. Карпова Е. А. Проблемы и перспективы обучения взрослых людей // Современные тенденции развития психологии труда и организационной психологии: монография / отв. ред. Л. Г. Дикая, А. Л. Журавлев, А. Н. Занковский. М.: Изд-во Ин-та психол. РАН, 2015. 700 с. С. 135-144.

4. Blumer H. Symbolic Interactionism. Perspective and Method. New Jersey, 1969.

5. Воронина М. Ф., Карпова Е. А. Непрерывное образование: проблемы и перспективы развития // Социология и право. 2015. № 2. С. 37-45.

6. Хезинга Й. Homo ludens. Человек играющий. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2011. 416 с.

7. Панфилова А. П. Игротехнический менеджмент. Интерактивные технологии для обучения и организационного развития персонала: учеб. пособие. СПб.: Знание, 2003. 536 с.

8. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека: учеб. пособие. 2-е изд,, перераб. и доп. М.: Логос, 1996. 320 с.

9. Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. N. Y.: Longman, 1994.

10. Lindeman E. The Meaning of Adult Education. N. Y.: Republic, 1970. 266 р.

11. Карпова Е. А. Возможности использования когнитивных схем в процессе обучения [Электронный ресурс] // Концепт. 2016. Т. 26. С. 156-160. URL: http://e-koncept.ru/2016/46432.htm (дата обращения: 29.09.2016).

12. Kolb A. Y., Kolb D. A. The learning way: Metacognitive aspects of experiential learning // Simulation & Gaming. 2009. V. 40. N 3. P. 297-327.

13. Dale E. Audio-visual methods in teaching. 3rd ed. N. Y.: Holt, Rinehart & Winston, 1969. P. 108.

14. Honey P., Mumford A. Manual of learning styles. L.: Publications, 1988. 342 p.


Review

For citations:


Karpova E.A., Voronina M.F. Interactive training as a form of activation of cognitive processes of the person. Sociology and Law. 2017;(2):55-63. (In Russ.)

Views: 157


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)