Preview

Sociology and Law

Advanced search

Social memory of history teachers: aspect of generation

Abstract

The article is devoted to consideration of features of the social memory of history teachers depending on generational differences. The article deals with the definition of the categories “social memory”, “generation” in sociological tradition and presents examples of studies of differences in attitudes and values among representatives of different generations. On the basis of own research “Social memory of history teachers in the process of transformation of school historical education” the author makes a conclusion about the peculiarities of the social memory of teachers and analyzes the impact of generational aspect to the attitude to the his torical past of history teachers of all ages differences.

About the Author

Y. V. Pavlova
Социологический институт Российской академии наук
Russian Federation


References

1. Адорно Т. Что означает «проработка прошлого» / пер. с нем. М. Габовича // Неприкосновенный запас: дебаты о политике и культуре. 2005. № 2/3.

2. Ассман А. Длинная тень прошлого: Мемориальная культура и сторическая политика / пер. с нем. Б. Хлебникова. М.: Новое литературное обозрение, 2014.

3. Ассман Я. Культурная память: письмо и память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / пер. с нем. М. М. Сокольской. М.: Языки славянской культуры, 2004.

4. Мангейм К. Очерки социологии знания. Проблема поколений. Состязательность. Экономические амбиции. М., 2000.

5. Нора П. Проблематика мест памяти // Франция-память. СПб., 1999.

6. Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М.: Новое издательство, 2007.


Review

For citations:


Pavlova Y.V. Social memory of history teachers: aspect of generation. Sociology and Law. 2016;(3):89-97. (In Russ.)

Views: 135


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-6242 (Print)